Profil zaufany a logowanie przez bank – o czym musisz wiedzieć?

Obecnie wiele spraw urzędowych można załatwić przez internet – wystarczy, że założysz Profil zaufany. Za jego pomocą możesz dopełniać formalności w USC czy US, rejestrować działalność gospodarczą, sprawdzić historię swojego leczenia w Internetowym Koncie Pacjenta lub wykonać wiele innych czynności bez wychodzenia z domu. Jednym z najpopularniejszych sposobów jest logowanie się do niego przez swój bank. Przeczytaj i dowiedz się, kiedy warto założyć Profil zaufany, co można z jego pomocą zrobić oraz jak go założyć.

Czym dokładnie jest Profil zaufany?

Profilem zaufanym określa się elektroniczny podpis umożliwiający potwierdzanie swojej tożsamości i składanie wniosków do podmiotów publicznych przez internet. Profil zaufany zawiera zestaw danych, które pozwalają jednoznacznie zidentyfikować posiadacza. Jego założenie jest bezpłatne i możliwe w dowolnym momencie. Jedynym wymogiem jest podanie numeru PESEL. Profil zaufany ważny jest przez 3 lata – po upłynięciu tego czasu należy go przedłużyć.

Kiedy założenie Profilu zaufanego będzie konieczne?

Profil zaufany pozwala na wygodne korzystanie ze społecznych platform stworzonych do załatwiania wielu spraw urzędowych online. Daje on dostęp do:

  • Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP),
  • Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS),
  • Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Platforma ePUAP służy do komunikacji obywateli (osób indywidualnych i przedsiębiorców) z jednostkami administracji publicznej. Dzięki niej, bez osobistych wizyt w urzędach i spędzania długiego czasu w kolejkach, możesz m.in. złożyć wniosek o dowód osobisty, zgłosić zagubienie dowodu czy prawa jazdy, zgłosić urodzenie dziecka, dopisać się do listy wyborców czy uzyskać odpisy aktów z USC (akt urodzenia, małżeństwa, zgonu itp.). Profil zaufany pozwoli Ci także złożyć zawiadomienie o sprzedaży samochodu, wypełnić wniosek w Programie Rodzina 500+, Wyprawka szkolna czy Bon Turystyczny. Obecnie trwa spis powszechny, który o wiele szybciej wykonasz przez internet (logowanie możliwe jest właśnie przez Profil zaufany).

Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) pozwala m.in.:

  • sprawdzić dane o zgromadzonych składkach w ZUS,
  • dostarczyć dokumenty ubezpieczeniowe,
  • złożyć wniosek w ZUS (i otrzymać na niego elektroniczną odpowiedź),
  • umówić się na spotkanie z doradcą ZUS,
  • zadawać pytania do ZUS,
  • złożyć wniosek o EKUZ.

Dzięki PUE ZUS osoby prywatne mają możliwość sprawdzenia, czy pracodawca ich ubezpieczył oraz poznania prognozowanej wysokości emerytury. Dla przedsiębiorców została przygotowana aplikacja ePłatnik, która pozwala m.in. zgłosić pracownika do ubezpieczenia oraz otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami.

Z kolei CEIDG pozwala zarejestrować działalność gospodarczą przez internet, zawiesić ją lub wznowić prowadzenie firmy.

Profil zaufany daje także dostęp do danych medycznych zgromadzonych w Internetowym Koncie Pacjenta (IKE). Możesz tutaj sprawdzić historię swojego leczenia czy odebrać elektroniczne recepty. W dobie pandemii Covid-19 Polacy, dotychczas w dużej mierze nieprzekonani do załatwiania spraw online, zaczęli korzystać regularnie z IKE. Wielu osobom dało to możliwość m.in. sprawdzenia wyników testu czy wygodnego zapisu na szczepienie.

Jak stworzyć Profil zaufany?

Posiadasz konto bankowe? Możesz założyć Profil zaufany przez bank (gdy założyłeś rachunek przez internet, konieczna będzie wizyta w oddziale i potwierdzenie tożsamości). Wystarczy, że:

  • zalogujesz się do bankowości elektronicznej,
  • wybierzesz zakładkę „eUrząd”,
  • klikniesz opcję „Profil zaufany”,
  • uzupełnisz dane (potrzebna będzie m.in. data urodzenia i PESEL),
  • zaakceptujesz zgody i oświadczenia,
  • potwierdzisz swoje dane narzędziem do autoryzacji (możesz wykorzystać kod SMS lub token),
  • przeczytasz wiadomość e-mail potwierdzającą założenie Profilu zaufanego.

Logowanie przez bank – najlepsza metoda przy Profilu zaufanym?

Logowanie się przez bank to szybka i wygodna metoda korzystania z Profilu zaufanego. Wystarczy, że wejdziesz na jedną z platform administracyjnych, wybierzesz interesującą Cię sprawę i zaznaczysz opcję profil zaufany logowanie przez bank. System automatycznie przeniesie Cię na stronę wybranego banku (zaznacz ten, w którym posiadasz rachunek bankowy), gdzie musisz wpisać swój login i hasło. Następnie ponownie zostaniesz skierowany na stronę urzędu.

Założyłeś Profil zaufany na platformie urzędowej i poprzez potwierdzenie swojej tożsamości w punkcie stacjonarnym? Zalogujesz się, podając na stronie urzędu swój login i hasło.

Szukasz dobrego banku?

Chcesz założyć bieżący rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy? Sprawdź, czy konto bankowe spełnia wymogi dopasowane do Twoich indywidualnych potrzeb. Zweryfikuj koszty jego prowadzenia, liczbę darmowych przelewów oraz możliwości wypłacania gotówki w bankomatach. Zwróć też uwagę, czy bank umożliwia korzystanie z Profilu zaufanego. To ułatwi Ci nie tylko zarządzanie finansami, ale także załatwianie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.