Marketing na facebooku – jak wybrać agencję marketingową?

Ponad 1,9 miliarda ludzi zagląda codziennie na Facebook. Czyni to z niego jedno z największych skupisk ludzkich na świecie, mimo że jest stricte wirtualne. Chociaż jest to dzisiaj jeden z najstarszych aktywnych serwisów społecznościowych i doświadcza z tego powodu znaczącego odpływu młodszych użytkowników, wciąż pozostaje niebywale atrakcyjnym medium marketingowym dla wielu firm. W okolicach 2010 roku, kiedy serwis Marka Zuckerberga wchodził do Polski, agencje marketingowe masowo zmieniały profil działalności, koncentrując się wyłącznie na tym medium. Po dziś dzień jest ich ogromnie dużo, co powoduje, że chcąc zwiększyć swoją obecność na Facebooku, można mieć początkowo problem z wyborem wykonawcy usług. Istnieje jednak kilka sposobów, którymi można zweryfikować agencje marketingowe w tym zakresie.

Marketing na Facebooku można uprawiać na wiele sposobów, w zależności od budżetu, grupy docelowej i jej oczekiwań. Agencja nie musi wykorzystywać wszystkich z nich, ważne jest jednak, aby umiała je wdrażać, oraz rozumiała ich specyfikę. W ocenie ich kwalifikacji będzie to miało fundamentalne znaczenie.

Prawda leży w liczbach

Doświadczona agencja potrafi udowodnić swoje kompetencje, przedstawiając case studies swoich poprzednich kampanii. Nie chodzi w tym wypadku wyłącznie o jakość kreacji graficznych czy tekstowych – profesjonaliści zbierają przed wszystkim liczby. Marketing na Facebooku jest bardzo szczegółowo mierzony i agencja marketingowa, która świadczy takie usługi, powinna zbierać różnego rodzaju raporty, dotyczące zwrotu z inwestycji w swoje usługi, kosztu pozyskania klienta, poziomie konwersji, itd. Jeśli tego typu materiały nie zostaną przedstawione, można to odbierać jako dowód tego, że prace koncentrowały się głównie na jakości kreacji, a nie efektach biznesowych. Z takimi agencjami lepiej nie nawiązywać zbyt bliskiej relacji.

Zrozumienie biznesu i klienta

Jeśli agencja marketingowa przedstawi swoje portfolio i case studies, warto będzie sprawdzić, w jaki sposób opowiada o tych projektach. Marketing na Facebooku opiera się na głębokich analizach danych i precyzyjnym targetowaniu klientów. Jeśli agencja w trakcie rozmów wskaże, że wykonała tego typu czynności oraz będzie w stanie to podeprzeć przykładami – jakie informacje pozyskała, czym je przetworzyła i jak zaadoptowała na potrzeby kampanii, będzie to oznaczało, że jest dobrym kandydatem do objęcia budżetu reklamowego zamawiającego. 

Wiele można wywnioskować także po przebiegu rozmów. Profesjonalne agencje marketingowe zwykły pytać nie tylko o sam produkt i jego komunikację marketingową, ale także o motywację zakupową klientów, wskaźniki biznesowe (obecne i oczekiwane), plany sprzedażowe, marżę, itd. Wskazuje to na chęć spełnienia oczekiwań i zrozumienia wszystkich zależności w procesie sprzedaży zamawiającego, aby dostosować marketing na Facebooku do specyfiki jego branży i firmy.

Komunikacja w projekcie

Bardzo niedocenianym aspektem współpracy z agencjami jest wzajemna komunikacja. W odróżnieniu od kooperacji z freelancerami, większe firmy zwykle wyznaczają do kontaktu inną osobę niż wykonawca prac. Pozwala to osobom “technicznym” (graficy, programiści, analitycy, copywriterzy) skupić się na realizacji planów, a zamawiającemu daje komfort wprowadzania poprawek, zadawania pytań czy zgłaszania wątpliwości. Warto więc nawet dopłacić za taką możliwość. Agencje, które tego unikają, odradzają lub proponują zaporowe stawki za obsługę Account Managera, należy omijać szerokim łukiem – widać po takim zachowaniu, że są zainteresowane głównie wystawieniem faktury, a nie współpracą ze swoim klientem. Marketing na Facebooku opiera się na wzajemnym zaufaniu oraz precyzyjnym, logicznym przetwarzaniu informacji – zarówno tych z samej platformy, jak i tych od klientów. Jeśli agencja nie jest na nie otwarta, praktycznie zamyka sobie drogę do prowadzenia efektywnych działań na portalu.

Mimo upływu lat i niepowodzenia projektu Metaverse oraz kontrowersjom wokół przetwarzania danych osobowych, platforma z charakterystycznym “f” w logo pozostaje światowym gigantem. Ogromna liczba aktywnych użytkowników, globalny zasięg i potężnie rozbudowane możliwości interakcji z potencjalnymi klientami zapewniają ogromne możliwości komunikacyjne każdemu marketerowi, jednocześnie pozwalając na wejście do gry za naprawdę niewielkie pieniądze. Tym bardziej znalezienie wiarygodnego partnera w tych działaniach staje się szczególnie istotnym elementem kreowania polityki komunikacyjnej firmy. Decyzję o angażu konkretnej agencji marketingowej można podjąć po dokładnym sprawdzeniu, w jaki sposób zamierzają pracować i jakie uzyskiwali efekty do tej pory. Wymienione wyżej kryteria mogą bardzo ułatwić to zadanie.