Hamulce w Twoim samochodzie piszczą? Sprawdź dlaczego!

Każdy niepokojący dźwięk podczas jazdy samochodem martwi jego właściciela. Co zrobić, gdy hamulce piszczą? Najpierw trzeba zdiagnozować przyczynę. Podpowiadamy, dlaczego może dochodzić do takiej sytuacji. Sprawdź!

Hamulce piszczą podczas jazdy samochodem? Dają o sobie znać, gdy naciskasz pedał hamulca? Ewidentnie jest coś nie tak – nie trzeba być znawcą motoryzacji, by dojść do takich wniosków. Przyczyn takiej sytuacji może być bardzo wiele. Jeden z często występujących powodów to zbyt twarda mieszanka, z której wyprodukowano klocki hamulcowe. Inne powody? Zużycie okładzin, uszkodzenie tarczy hamulcowej czy brak podkładki antywibracyjnej. Wiele osób nie zdaje sobie również sprawy, że przyczyną może być też nieodpowiednie dobranie klocków oraz tarcz hamulcowych. 

Dlaczego klocki hamulcowe piszczą?

Najczęściej stosowane klocki hamulcowe to te wykonane z mieszanek półmetalicznych, ceramicznych oraz metalicznych. Zdecydowanie najciszej pracują klocki ceramiczne. Gdy znajdą się w Twoim samochodzie, piszczenie w ogóle nie powinno mieć miejsca. W przypadku, także często wykorzystywanych, klocków półmetalicznych stosowana jest domieszka, która wykazuje się o wiele wyższą odpornością na wysokie temperatury. Wówczas hamulce charakteryzują się większą skutecznością, ale minusem jest to, że klocki mogą wydawać lekkie dźwięki. Najsilniejsze dźwięki wydają klocki metaliczne. To rozwiązanie jest jednak rzadko stosowane w pojazdach osobowych. Klocki metaliczne wykorzystuje się głównie w samochodach sportowych – w ich przypadku hałasy raczej nikogo nie dziwią. 

Dlaczego jeszcze klocki hamulcowe piszczą? Głównie jest to wynik wibracji o wysokich częstotliwościach, które powstają na styku klocek–tarcza hamulcowa w trakcie hamowania. Do takiej sytuacji może dojść także przez intensywne zabrudzenia, które pojawiają się w okolicach zacisku. Gdy okładziny ścierne się zużywają, na klockach pojawia się metalowa blaszka. To właśnie ona odpowiada za nieprzyjemne dla ucha dźwięki. Gdy naciśniesz pedał hamulca, blaszka trze o tarczę hamulcową. Tym samym jest to bardzo wyraźny sygnał, że przyszedł czas na wymianę klocków hamulcowych. Bywa jednak i tak, że podobny dźwięk wydają nowe klocki hamulcowe. Co wtedy? Najpewniej doszło do poluzowania się elementów mocowania, np. blaszek czy bolczyków.

Hamulce bębnowe

Coraz mniej samochodów jest wyposażonych w hamulce bębnowe. Nie zmienia to jednak faktu, że takowe nadal pojawiają się w autach segmentu A, B i czasem nawet C. Wówczas może chodzić o nic innego jak rdzewiejący mechanizm samoregulacji luzów szczęk. Mechanicy samochodowi rekomendują wówczas, by przeczyścić go podczas każdego serwisu samochodowego. Może jednak dojść do zapieczenia – wtedy niezbędne okaże się kupno zestawu naprawczego z cylinderkami oraz szczękami. Naprawa nie powinna być jednak droga: raczej nie przekroczy 200–300 zł.

Gdy hamulce piszczą – co robić?

Jeżeli dźwięki są niepokojące, to warto udać się do mechanika samochodowego. Może się jednak okazać, że wymiana klocków hamulcowych nie będzie konieczna. Producenci układów hamulcowych mają tutaj do zaoferowania dwa rozwiązania. Pierwsze to dodatkowe nakładki antywibracyjne. Te montowane są między klocek a tłoczek zacisku. Drugie – specjalna pasta montażowa. Jej grubą warstwę nanosi się na całą powierzchnię płytki nośnej klocka hamulcowego. Bardzo ważne jest to, aby pokryć nią każdy fragment, w którym płytka styka się z tłoczkiem lub obudową zacisku. Oba rozwiązania mogą rzeczywiście zniwelować piszczenie przy hamowaniu.

Klocki hamulcowe ostrzegające o wymianie

W wielu samochodach o skrajnym zużyciu hamulcowych okładzin informuje kontrolka na desce rozdzielczej. Nie brakuje również klocków hamulcowych, które jeszcze w okresie intensywnego działania dają o sobie znać dźwiękiem, który możemy porównać do gwizdu. Wtedy koniecznie trzeba pojechać do serwisu i po prostu dokonać wymiany elementu. Jeżeli będziesz zwlekać z naprawą, doprowadzisz do uszkodzenia tarczy hamulcowej. Koszt usługi warsztatowej będzie wówczas znacznie wyższy. I co najważniejsze – jazda z klockami hamulcowymi wymagającymi wymiany jest bardzo niebezpieczna. O tym musimy pamiętać w pierwszej kolejności!

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych

Jeżeli orientujesz się co nieco w temacie mechaniki samochodowej, możesz samodzielnie dokonać wymiany klocków. To wcale nie jest skomplikowane. Przede wszystkim wybierz sprawdzone klocki hamulcowe, które będą odpowiednio dopasowane do Twojego samochodu. Klocki zawsze wymienia się parami na jednej osi (albo tylnej, albo przedniej) lub na obydwu osiach.

Naprawę rozpocznij od poluzowania śrub mocujących felgi kół do piast. Pamiętaj, aby unieść oraz unieruchomić samochód. Mechanicy w warsztacie wykonają to za pomocą podnośnika, Ty użyj lewarka. Koła należy odkręcić oraz zdemontować. Następny krok to odkręcenie zacisków hamulcowych. W przypadku zapieczenia śrub potrzebne będą specjalne narzędzia oraz smary penetrujące, które ułatwiają demontaż śrub.

Kolejny krok to kontrola stanu tłoczków hamulcowych. Następnie wsuń tłoczki oraz umieść klocki hamulcowe w zaciskach. W nowszych autach konieczne będzie również zamontowanie czujników, które mierzą grubość klocków. Prowadnice klocków nasmaruj smarem miedziowym wysokotemperaturowym. Oczyść gniazda zacisków. Kolejny etap to montaż zacisku, przykręcenie kół oraz opuszczenie samochodu. Teraz zostaje już tylko skontrolowanie poziomu płynu hamulcowego.

I już, gotowe! Prawda, że proste? Jeśli zamierzasz zabrać się za samodzielną wymianę klocków hamulcowych, wszystko, czego potrzebujesz (zarówno części, jak i narzędzia oraz smary penetrujące) znajdziesz na nocar.pl.

Źródło zdjęć: shutterstock.com