Czego potrzebujesz, aby rozpocząć swój pierwszy biznes e-commerce?

Branża e-commerce przeżywa prawdziwy renesans. Wszystko za sprawą pandemii koronawirusa (COVID-19), przez którą upadło wiele firmy (tych mniejszych i dużych). Niektóre z nich przeniosły się do handlu w internecie, ale ten rodzaj rynku jest dość specyficzny, przez co rządzi się swoimi prawami. Mimo wszystko każdy w wirtualnym świecie ma szansę na sukces. Wymaga to jednak skupienia, odpowiedniej znajomości tematyki swojego biznesu i klientów. Poza tym, rynek e-commerce pozwala zbudować dodatkowy strumień przychodów, poprzez zupełnie nowe możliwości rozwoju tradycyjnego biznesu. Tak, takie rzeczy tylko w Sieci. Chcąc osiągnąć sukces w internecie, musisz być nie tylko dobrze nastawiony na biznes, ale także być kreatywny, chcąc sprzedawać swoje produkty i usługi. O co powinieneś zadbać?

  • Nazwa domeny.
  • Hosting.
  • Platforma.
  • Katalog produktów.
  • Wymogi prawne.
  • System płatności.
  • Wysyłka towaru.


Nazwa domy i hosting

Rozpoczynając biznes w sieci, musisz pomyśleć o własnym adresie strony, po którym klienci Cię będą mogli znaleźć. Nazwa domeny powinna być prosta, chwytliwa i zapadająca w pamięć. Łatwiej będzie Ci wtedy budować markę i historię firmy, a ludziom zaufać i korzystać z Twoich usług. Nazwa ma więc ogromne znaczenie. Poza nazwą potrzebny jest hosting, inaczej mówiąc serwer, udostępnione Ci miejsce, gdzie będziesz przechowywać swój sklep (bazę danych, skrypty i inne pliki). Hosting to także transfer. Im większy ruch na stronie, tym szybciej transfer maleje. Dobrze byłoby wykupić taki, który daje bogaty pakiet transferu w rozsądnej cenie lub w wersji „unlimited”. Wybór jest Twój, ale wybieraj mądrze i sprawdzonych, długoletnich dostawców.

Platforma i katalog produktów

Aby móc sprzedawać w internecie, będziesz potrzebować nie tylko dobrej nazwy domeny, sprawnego hostingu, ale także łatwej do opanowania, a tym samym bardzo rozbudowanej platformy. Jedną z najpopularniejszych i łatwych w konfiguracji jest:

Dobra platforma to ⅓ sukcesu. Przekonasz się o tym (i jednocześnie docenisz), gdy klientów zacznie przybywać, a rozliczenia pomiędzy Tobą a klientami pozostaną wciąż szybkie i proste (kilka kliknięć i po sprawie). Nie zapomnij o rozległym katalogu produktów. Klient musi mieć duży wybór, a poza tym, dobrze by było zadbać o slogany typu: Promocja i Wyprzedaż. Zaoferuj to co masz najlepszego, w rozsądnej cenie, a z pewnością klient powróci – i nie raz!

Prawo, system płatności i wysyłka towaru

Tworząc sklep w internecie, koniecznie sprawdź, czy sprzedawane przez Ciebie produkty nie łamią obowiązującego prawa. Stwórz politykę prywatności, warunki współpracy i najważniejsze – regulamin całego sklepu. Pamiętaj jednak, aby regulamin oparty był na polskim prawie handlowym. Zarządzanie płatnościami byłoby trudne, gdybyś nie korzystał zintegrowanego systemu. Najlepsze systemy płatności oferuje platforma prestashop – warto zajrzeć i zapoznać się z ich ofertą. Na końcu pamiętaj o zapewnieniu klientom jak najwięcej opcji wysyłki – firmy kurierskie, paczki w Ruch’u, paczkomaty, poczta polska i wiele innych. Im większy klient ma wybór, tym lepiej.