5 powodów, dla których warto współpracować z software housem

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozwijać swoją firmę, mają świadomość, że wcześniej czy później będą musieli sięgnąć po programistyczną pomoc. Tworzenie, rozwój i utrzymanie dedykowanego oprogramowania, digitalizacja usług, migracja do chmury, automatyzacja procesów — to tylko część zagadnień, z którymi mierzy się współczesny biznes, a z którymi doskonale radzą sobie software house’y. Alternatywą pozostaje stworzenie własnego zespołu programistów i specjalistów IT, jednak nie zawsze jest to najłatwiejsza i najlepsza droga. Dlatego, jeżeli jesteś na etapie porównywania tych opcji, przygotowaliśmy kilka argumentów, które mogą być pomocne w procesie podejmowania decyzji.     

Czym zajmuje się software house?

Software house, software house’owi nierówny, ponieważ rodzaj i zakres usług może różnić się w zależności od danej firmy. Istnieją niezależne studia programistyczne, które np. specjalizują się w niszowej technologii, realizują oprogramowanie tylko na potrzeby konkretnej branży, wynajmują programistów, a nawet całe zespoły projektowe.

Na potrzeby naszego zestawienia przyjmijmy, że używając nazwy software house mamy na myśli firmy tworzące oprogramowanie w odpowiedzi na biznesowe potrzeby szerokiego grona klientów. Usługa taka rozpoczyna się od konsultacji biznesowej i walidacji pomysłu, a kończy na gotowym systemie lub aplikacji, czyli rozwiązaniu spełniającym określone funkcje, które można dalej rozwijać, ponieważ posiada otwarty kod oprogramowania. Przykładem takiej firmy jest również nasz software house — Altkom Software & Consulting: https://altkomsoftware.pl

Dlaczego warto współpracować z software housem?

Istnieje wiele obaw, które powstrzymują firmy przed rozpoczęciem współpracy z software housem. Są tą m.in.: obawa przed utratą kontroli nad pracami programistycznymi, cena usługi, niezrozumienie potrzeb biznesowych czy trudności w kontakcie z przedstawicielami zewnętrznego dostawcy oprogramowania. Jest to dla nas zrozumiałe, ponieważ zazwyczaj są to projekty długie i wielowymiarowe, których zadaniem jest pchnąć biznes o co najmniej kilka kroków do przodu. Klienci chcą mieć pewność, że druga strona rozumie założenia projektowe, ale również, że będzie w stanie spojrzeć z „zewnątrz”, postawić się w roli eksperta i doradzić w obszarach, w których sami nie są specjalistami.

W odniesieniu do tych obaw i przygotowaliśmy zestawienie pięciu przewag software house’ów nad wewnętrznymi działami IT lub freelancerami. Szczególnie jeżeli w grę wchodzi budowa dedykowanego oprogramowania, a nie stała obsługa.

1. Wiedza ekspercka na wyciągnięcie ręki

Praca w software housie to nieustanny rozwój zawodowy, zdobywanie doświadczenia w coraz to nowych dziedzinach i branżach oraz bycie na bieżąco z najnowszymi technologiami. Profesjonalne software house’y kładą nacisk na doskonalenie umiejętności pracowników i zapewniają ku temu odpowiednie środowisko. Praca w różnych projektach zmusza programistów do stałego poszerzania swoich kompetencji, elastyczności, otwierania się na nowe, testowania i szukania najlepszych rozwiązań.

Pracownicy nie tylko uczą się od siebie, ale także uczą się pracować w zespołach i to złożonych z osób o najróżniejszym zakresie odpowiedzialności. Dla klienta oznacza to tyle, że w momencie zawarcia umowy dostaje dostęp do wiedzy i doświadczenia najlepszych specjalistów na rynku.

2. Doświadczenie projektowe i komunikacja

Firmy, korzystające np. z gotowych systemów ERP (lub innych rozwiązań półkowych) z czasem zaczynają dostrzegać ograniczenia, jakie te na nie nakładają. Chcąc dalej się rozwijać, podejmują decyzję o inwestycję w dedykowane rozwiązanie. Niestety przedsiębiorstwo, które po raz pierwszy staje przed takim wyzwaniem, rzadko kiedy zdaje sobie sprawę, z czym dokładnie przyjdzie mu się zmierzyć. Potrzebne bowiem będzie zaangażowanie całej firmy i przełożenie na oprogramowanie jej doświadczenia, know-how oraz oczekiwań biznesowych. Managerowie zwykle nie wiedzą, w jaki sposób przełożyć wymagania przedsiębiorstwa na system informatyczny i jest to zrozumiałe — w końcu nigdy nie należało to do ich obowiązków.

Jak zawsze powtarza Adam Lejman, CEO w Altkom Software & Consulting: “odpowiedzialny software house włącza się do pracy nad oprogramowaniem już na etapie wspólnego określania celów biznesowych klienta”. Jednocześnie bierze na siebie proces odkrywania poszczególnych grup wymagań czy ujednolica słownictwo oraz pojęcia charakterystyczne dla danych jednostek biznesowych. Wyznacza miary, jakimi będzie oceniany postęp i proponuje metody pracy, które pozostaną w zgodzie z funkcjonowaniem firmy klienta, uwzględniając dostępność kluczowych osób. Planuje komunikację między stronami, a nawet — już w fazie końcowej — pomaga wprowadzić proces zmiany, tak aby przejście na nowo powstające rozwiązanie było możliwie płynne.

To wszystko przekłada się na plan projektu, na którego podstawie rozpoczynają się prace programistyczne, budowa pierwszych wersji oprogramowania oraz zderzanie ich z oczekiwaniami biznesu. Oddanie prac nad oprogramowaniem firmowym w ręce doświadczonego software house’u pomaga stworzyć narzędzia, które wniosą oczekiwaną wartość biznesową, a nie staną się kolejną firmową zmorą.

3. Zespół złożony nie tylko z programistów

Chociaż podstawą każdego software house’u są osoby odpowiedzialne za tworzenie, optymalizację i sprawdzanie kodu, to zespół projektowy jest zdecydowanie bardziej rozbudowany. Realizacja projektu IT zaczyna się zazwyczaj już na etapie określenia potrzeb i celów klienta, a więc po stronie software house’u będą potrzebni zarówno konsultanci czy analitycy biznesowi, jak i osoby odpowiedzialne za kontakt z klientem, czuwanie nad harmonogramem prac, usuwanie przeszkód, specyfikację, testowanie, zbieranie informacji zwrotnych, wdrożenia, testy itp.

Bardzo często klient może liczyć także na wsparcie specjalistów UX, UI czy grafików komputerowych, którzy zadbają o użyteczność, przyjazność i intuicyjność budowanego rozwiązania. Zatrudnienie ekspertów o tak szerokich kompetencjach w wewnętrznych strukturach firmy jest czasochłonne i drogie, a po zrealizowanym projekcie nie zawsze można każdej zrekrutowanej osobie zapewnić możliwość dalszej pracy. Podejmując współpracę z software housem klient nie traci czasu na rekrutacje i poszukiwania osób o kluczowych umiejętnościach. Nie musi również czuwać nad przebiegiem prac czy egzekwować efektów, bo te raportowane są mu na bieżąco.

4. Kontrola budżetu i oszczędności finansowe

Usługi software house’u wydają się drogie do momentu, kiedy nie przeliczymy ich na koszt rekrutacji, zatrudnienia i utrzymania zespołu w swoich wewnętrznych strukturach. Programiści, analitycy, eksperci domenowi, scrum masterzy, devopsi – to wciąż jedne z najlepiej opłacanych zawodów. Już samo pozyskanie pracownika jest drogie, nie mówiąc o utrzymaniu zespołu. Koszty generowane są stale, niezależnie czy pracownicy mają co robić, czy nie. A jeżeli jakaś osoba pójdzie na zwolnienie, projekt również zwalnia, bo nie ma nikogo na zastępstwo.

Współpraca z software housem zawsze polega na realizacji konkretnego zadania, a więc płaci się wyłącznie za realną pracę zespołu projektowego. Klient nie ponosi kosztów urlopów czy innych nieobecności pracowniczych. Nie martwi się również przestojami, bo to w gestii software house’u leży kwestia zorganizowania zastępstwa. Podobnie jak zapewnienie swoim pracownikom sprzętu i miejsca do pracy.

Osobną kwestią jest oszacowanie kosztów samego projektu, no bo w końcu, ile może kosztować budowa oprogramowania? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta, szczególnie jeżeli chce się pod to zadanie stworzyć zespół od zera. Software house’y mają doświadczenie w dobieraniu i wymiarowaniu składu zespołów dla poszczególnych etapów projektu, co pozwala optymalnie zaplanować budżet całego przedsięwzięcia.   

5. Skupienie się na kluczowych umiejętnościach

Ostatni punkt, ale nie mniej ważny. Każda firma ma swoje kluczowe umiejętności — to na nich powinna się skupiać i je rozwijać. Stworzenie od podstaw czy rozbudowa działu IT, a następnie koordynacja prac nad budową oprogramowania to trudna sztuka, w której wyspecjalizowanie się zajmuje czasem nawet całe lata. Jednocześnie są to kluczowe umiejętności właśnie dla software house’u. Dlatego dla większości przedsiębiorstw korzystniejszym wyborem będzie rozpoczęcie współpracę z zewnętrznym partnerem.

Zaoszczędzony czas można dobrze wykorzystać i skupić się na osiąganiu kolejnych celów biznesowych.