Rynek e-commerce w Polsce, czyli jak się mają sklepy internetowe?

Coraz chętniej kupujemy w sklepach zagranicznych

Polacy kupują już nie tylko w polskich sklepach – dynamicznie rośnie również zainteresowanie sklepami zagranicznymi. Oczywiście taki efekt zawdzięczamy przede wszystkim ogromnemu sukcesowi na polskim rynku popularnego Aliexpress. Polacy przekonali się do kupowania w Chinach głównie ze względu na bardzo niskie ceny. W 2016 roku takie zagraniczne zakupy robiło zaledwie 10 proc. badanych, a w 2018 roku przyznawało się do tego już 23 proc. z nich. Natomiast jeśli chodzi o ogólny wskaźnik osób, które robią zakupy w sieci, to wynosi on dokładnie 56 proc., co oznacza wzrost o 2 punkty procentowe w stosunku do roku 2017. Popularność kupowania online wynika z wielu względów, ale na pewno istotne miejsce wśród nich zajmuje zaufanie, jakim obdarzamy sklepy internetowe. Już 26 proc. badanych jest zdania, że kupowanie online jest bezpieczne. Co więcej, aż 49 proc. badanych uważa, że kupowanie w sieci jest łatwe. To główne kwestie, które mają wpływ na nasze zakupy w internecie. Oczywiście nie możemy również zapominać o niższych cenach i wygodzie kupowania. Jednak internauci zapytani o to, co ich najbardziej zachęca do kupowania online, wskazali na dostępność sklepów. Aż dla 89 proc. ważne było to, że mogą zrobić zakupy o dowolnej porze dnia i nocy. Jeśli chodzi natomiast o wybór danego sklepu, to decydowały o tym najczęściej opinie – taką odpowiedź wskazało aż 57 proc. badanych.

Kim są e-konsumenci?

W dalszym ciągu to przede wszystkim młodzi robią zakupy w sieci. Aż 64 proc. ma mniej niż 34 lata. 75 proc. badanych ma minimum średnie wykształcenie, a 54 proc. uważa swoją sytuację materialną za dobrą.

Jeśli szczegółowo spojrzymy na wiek kupujących, to:

  •         15–24 lata – w takim wieku jest 31 proc. kupujących,
  •         25–34 lata – 33 proc.,
  •         35–49 lat – 25 proc.,
  •         powyżej 50 lat – 12 proc.

Kolejne dane dotyczą wykształcenia. Badani odpowiedzieli, że mają wykształcenie:

  •         niższe – 24 proc.,
  •         średnie – 44 proc.,
  •         wyższe – 31 proc.

Dosyć równo rozkłada się natomiast podział kupujących ze względu na miejsce zamieszkania. Odpowiednio:

  •         29 proc. kupujących mieszka na wsi,
  •         37 proc. w mieście do 200 tysięcy mieszkańców,
  •         34 proc. w mieście powyżej 200 tysięcy mieszkańców.

Łatwość wejścia na rynek

Dynamicznie rośnie na rynku liczba sklepów internetowych. Ma to związek m.in. z tym, że rozpoczęcie takiej działalności nie jest bardzo kosztowne. Oczywiście jeśli inwestor zdecyduje się na sklep stworzony specjalnie dla niego, to sam koszt jego budowy będzie bardzo wysoki, ale przecież internet daje nam znacznie ekonomiczniejsze możliwości. Przykład? Az.pl, znane z szybkiej wyszukiwarki domen, oferuje uruchomienie sklepu Smart z całkowitym kosztem za pierwszy rok wynoszącym 89 zł brutto. To prosty sposób na przetestowanie biznesu i próbę jego rozkręcenia. W kolejnym roku abonent za taki sklep wynosi blisko 900 zł, co jednak w dalszym ciągu nie stanowi wygórowanej sumy, biorąc pod uwagę wszystkie możliwości, jakie mamy do dyspozycji.

E-commerce będzie dalej rosnąć

Sprzedaż generowana przez sklepy internetowe będzie stale rosnąć i trudno na razie powiedzieć, za ile lat wyhamuje. Na pewno w najbliższym czasie możemy się spodziewać dalszego wzrostu wartości rynku, jak również odsetka internautów, którzy robią zakupy online.