Jak rozwija się e-sport – skąd są przyczyny rosnącej popularności?
Entuzjaści e-sportu są zróżnicowaną demograficznie grupą. Najbardziej aktywnymi odbiorcami tego rodzaju rozrywek są millenialsi (40%) oraz osoby z pokolenia Z (28%). Badania przeprowadzone przez Deloitte w 2021 roku wśród 20 tysięcy respondentów z 14 europejskich krajów, także z Polski, ujawniły przyczyny dużego zainteresowania tych przedstawicieli grup społecznych.
O tym, jak rozwija się e-sport, wiele mówi szybko transformująca się technologicznie branża gier i aplikacji, na której przykładzie dobrze widać, jak powstał e-sport i jak szybko pokonuje kolejne kroki milowe.
Projektowanie innowacji czyli transfer wiedzy oraz rozwiązań technologicznych z obszarów nowych technologii do innych sfer życia społecznego i biznesu (takich jak sport), to współcześnie niezwykle rozwojowy kierunek działań, usytuowanych na styku nauki i biznesu.
IT i sport
Związki między sportem oraz rozwiązaniami IT w dzisiejszym świecie są standardem. Każdego dnia powstają produkty, między innymi w postaci dedykowanych aplikacji do pomiarów np. ilości czasu poświęconego na sport, prędkości, zaliczonych kilometrów, ich korelacji, itd. Najprostsza dyscyplina sportu posiada dedykowane sobie aplikacje, z wbudowanymi nadajnikami GPS, technologią bluetooth, narzędziami do projektowania planów treningowych. Użyteczność e-świata przyciąga odbiorców. Coraz większą popularność zyskują także różnego rodzaju aplikacje mobilne, podkręcające rozrywkę, co bezpośrednio wpływa na to, jak rozwija się e-sport. Żyjemy w czasach technicyzacji sportu. Widać to zwłaszcza w takich obszarach jak gry.
Boom w branży gier
Branża gier zalicza się do najbardziej prężnych w obszarze tzw. sektorów kreatywnych. Doświadcza ona trendu wzrostowego wobec mniej pożądanych obszarów związanych z kulturą. Sukces rodzimego Wiedźmina sprawił, że szeroki odbiorca mógł zobaczyć, jak powstaje e-sport w takich krajach jak Polska. Analiza danych historycznych i prognoz pokazuje jednoznacznie, jak ogromny potencjał ma rynek twórców gier, tzw. gamedev. Ważnym trendem przyciągającym nie tylko graczy, ale także widzów z całego świata, są aplikacje bukmacherskie, gdzie rywalizacja z graczy przechodzi na odbiorców. Na stronie www.probukmacher.pl można znaleść szczegółową informację u jakich legalnych polskich bukmacherów lepiej obstawiać e-sporty.
Gry z potencjałem
Gier sportowych jest wiele. Najciekawsze są te, które budują e-społeczności. Npr. w Ski Jumps gracz w trybie online może wcielić się w postać skoczka narciarskiego i rywalizować z konkurentami z całego świata. Wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym. Wyniki uzależnione są od wielu czynników. Należą do nich kondycja, odpowiednie umiejętności, sprzęt, regularności treningów itp.
Jak rozwija się e-sport w branży gier
We wspomnianej grze narciarskiej autorzy postawili na rywalizację na wysokim poziomie, która pozwala wykreować własnego bohatera o unikatowych cechach i za jego sprawą komunikować się w sportowej rywalizacji z graczami z całego świata. Rozbudowany menedżer skoków, zastosowana mechanika, a także możliwość podejmowania rywalizacji w czasie rzeczywistym, sprawiają, że gra jest intrygująca i wciągająca. W porównaniu z początkiem minionego dziesięciolecia w branży gier to prawdziwy skok. Graczy gier jednak nie tylko przyciąga coraz szerszy zakres możliwości gier, ale przede wszystkim łatwość ich instalacji i użycia.
Branża w rozwoju
Rozrywki ze świata e-sportu dostępne są w różnych formatach. Można być graczem, śledzić działania innych, używać rozmaitych technologii w formie darmowej lub płatnej, brać udział w wydarzeniach na żywo, korzystać z aplikacji bukmacherskich. Gaming ma wiele twarzy. Tym, co je łączy, jest fakt, że wszystkie znajdują się w nieustannym rozwoju. Jednakże, choć każdy dzień przynosi technologiczne innowacje, największą liczbę fanów wciąż przyciągają tzw. strzelanki, MOBA (ang. massive online battle arena) oraz symulacje. Wśród liderów wśród gier od lat niezmiennie jednak znajdują się FIFA, Call of Duty oraz League of Legends.
Uzasadniona popularność
Co czwarty konsument przyznaje się do dokonania zakupów związanych ze sportem elektronicznym. Konsumenci są coraz bardziej świadomi. Wiedzą, jak powstał e-sport, jak rozwija się e-sport – śledzą nowinki w poszukiwaniu rozrywek, odskoczni od codzienności. Świat współczesnego odbiorcy nie jest światem petenta. To osoba, która wie za co płaci. Ma konkretne oczekiwania nie tylko, jeśli chodzi o zabawę i łatwość obsługi, jeśli chodzi o grę, ale przede wszystkim o emocje. To one stanowią o jej decyzjach zakupowych w przyszłości. Jeśli pojawia się gra, która dostarcza okazji do wyrażania siebie i swoich uczuć, warto poświęcić jej czas i uwagę. W takich okolicznościach popyt rodzi się sam. Kontakt, interakcja, komunikacja, rywalizacja i emocje – to najważniejsze powody, dla jakich internauci decydują się na przygodę z e-sportem.