Wynajem biura – to musisz wiedzieć przed podpisaniem umowy

Rejestracja własnego biznesu to konieczność podania adresu, pod którym będzie widniała firma. Z kolei zmiany organizacyjne w firmie, a także – jak chociażby podczas pandemii – zmieniające się warunki prowadzenia działalności, wiążą się bardzo często z koniecznością zredefiniowania potrzeb lokalowych. W każdym z tych przypadków warto rozważyć opcję wynajmu przestrzeni biurowej, która jest propozycją z pewnością bardziej elastyczną, niż inwestycja w zakup nieruchomości. Jak zatem korzystnie wynająć biuro?

Co wybrać -biurowiec czy budynek mieszkalny?

Zdecydowanie częściej polecanym przedsiębiorcom rozwiązaniem jest wynajem powierzchni dla prowadzenia działalności w biurowcu. Dlaczego? To opcja wygodniejsza i w pełni przejrzysta pod względem prawnym. Decydując się na wynajem lokalu w budynku mieszkalnym i zaadaptowanie go do potrzeb prowadzenia firmy, musimy być świadomi konieczności zweryfikowania kwestii prawnych w zakresie własności i prawa do lokalu. Czy osoba wynajmująca lokal jest właścicielem nieruchomości, czy również najemcą? Dodatkowo, czy właściciel właściciel nieruchomości nie zgłasza sprzeciwu co do prowadzenia w budynku działalności gospodarczej (ustalenia powinny zostać zawarte w umowie)? W końcu musimy się liczyć również z faktem, iż dla nieruchomości przeznaczonej na prowadzenie działalności biznesowej obowiązują wyższe stawki podatku od nieruchomości, niż w przypadku obiektu mieszkalnego. Płacenie podatków leży po stronie właściciela nieruchomości. Firma w jednym z jego lokali wygeneruje dodatkowy koszt, który jednak finalnie z pewnością zostanie przerzucony na najemcę biura.

Dodatkowo, nowoczesne obiekty biurowe w zasadzie oferują przedsiębiorcom wszystko, co niezbędne do prowadzenia firmy plus dodatkowo elegancką i funkcjonalną przestrzeń wspólną, recepcję, sale konferencyjne i szkoleniowe, czy parkingi dla pracowników oraz klientów.

Lokalizacja

To, gdzie będzie znajdowało się nasze biuro zależeć będzie m.in. od charakteru prowadzonego biznesu. Jednak w większości przypadków to lokalizacja jak najbliżej centrum miasta stanowi najatrakcyjniejsze rozwiązanie dla biznesu. W śródmieściach przestrzeni biurowej nie przybywa tak szybko, jak nowych firm. Trudno poza tym o własną inwestycję. Dlatego warto rozejrzeć się za proponowanymi biurami do wynajęcia. W stolicy lokale w centrum miasta, jak te proponowane na https://www.officelist.pl/pl/warszawa/centrum/ to dodatkowy bonus w formie prestiżu i podwyższonego standardu. W centrum Warszawy można wynająć nowoczesne, doskonale wyposażone biura oferujące m.in. klimatyzację, systemy kontroli dostępu i monitoring. W pewnym oddaleniu od Starego Miasta można z kolei zdecydować się na wynajem nieco tańszego biura, jednak wciąż gwarantującego komfort pracy i zapewniającego to, co niezbędne do prowadzenia działalności. W obu wariantach istniejący stopnień skomunikowania gwarantuje łatwość dotarcia do każdego innego miejsca w stolicy.