SEO – wszystko co musisz o nim wiedzieć!

Z pojęciem SEO spotykamy się obecnie coraz częściej. Okazuje się, że jest to nic innego jak pozycjonowanie stron w taki sposób, by zajmowały one jak najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania Google. Jednak jest to tylko jedno z prostych wyjaśnień, a samo pojęcie SEO ma znacznie szerszy zasięg i jest o wiele bardziej złożone. Co więc dobrze jest wiedzieć o SEO?

Spis treści:

  1. Czym jest SEO i skąd pochodzi jego nazwa?
  2. Kim jest specjalista SEO i jakie wykonuje zadania?
  3. Czym jest audyt SEO?
  4. Czym jest optymalizacja SEO?
  5. Ile kosztuje SEO?

Czym jest SEO i skąd pochodzi jego nazwa?

SEO swoją nazwę uzyskało od pierwszych liter angielskich słów: Search Engine Optimalization, co w wolnym tłumaczeniu na nasz język oznacza po prostu optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. SEO można bardzo łatwo zdefiniować jako podejmowanie odpowiednich działań, które mają na celu przedstawienie danej witryny na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Mówiąc prościej, dzięki SEO dana strona internetowa ma szansę na zwiększenie liczby wyświetleń i dotarcie do znacznie większego grona klientów.

Zoptymalizowana witryna będzie pojawiała się w wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na wpisane przez użytkowników frazy lub słowa kluczowe. Nie da się ukryć, że obecnie bez działań SEO praktycznie żadna witryna nie mogłaby osiągnąć sukcesu, a tym samym marka nie mogłaby się rozwijać ani pozyskiwać nowych klientów.

Kim jest specjalista SEO i jakie wykonuje zadania?

Specjaliści od optymalizacji SEO obecnie są jednymi, z bardziej poszukiwanych na polskim rynku. Śmiało można powiedzieć, że dzieje się tak chociażby z tego powodu, że większość firm zdecydowała się przenieść swoją działalność właśnie do sieci. Wobec tego, dostrzegają oni potrzebę posiadania dobrze zoptymalizowanej strony internetowej, a jednocześnie wiedzą, że konkurencja robi się coraz bardziej zacięta.

Tylko odpowiednie pozycjonowanie stron daje szanse na sukces, a tym właśnie zajmuje się specjalista SEO. Tak naprawdę, nazywa się on również pozycjonerem, gdyż jego codziennym obowiązkiem jest właśnie pozycjonowanie witryn i sprawianie, by były one przyjazne dla wyszukiwarki internetowej.

Specjalista od SEO posiada podstawową wiedzę z zakresu CSS, HTML, a nawet PHP. Dodatkowo Google Analytics i Google Search Console nie mają przed nim żadnych tajemnic. Pozycjoner świetnie zna się również na obsługiwaniu serwerów, a także wie w jaki sposób można odpowiednio zarządzać treścią na stronie. 

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO jak można przeczytać na stronie: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/42/podstawy-optymalizacji-stron-internetowych-pod-seo, jest jednym ze sposobów na ulepszenie i udoskonalenie danej witryny internetowej. Warto więc rozpocząć od tego, że audyt SEO jest procesem, który polega na ocenie strony, a następnie podjęcie decyzji o ewentualnych poprawkach i ulepszeniach, które mogą poprawić jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Audyt SEO oczywiście musi zostać przeprowadzony przez specjalistę od SEO, który ma dostęp do różnorodnych narzędzi, a także i metryk. To właśnie dzięki nim może on wykryć ewentualne nieprawidłowości w witrynie lub zaproponować konkretne udoskonalenia. Warto wiedzieć, że informacje i uwagi, które zostały zebrane podczas audytu SEO są niezwykle istotne dla programistów, a także dla redakcji danej strony internetowej. Dzięki nim mogą oni rozpocząć pracę na wyeliminowaniem błędów lub wprowadzić zmiany.

Audyt SEO to bez wątpienia niezwykle korzystne narzędzie, dzięki któremu właściciele strony internetowej mogą dowiedzieć się co muszą zrobić, by ich witryna znajdowała się na możliwie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, na dane frazy kluczowe wpisywane przez internautów. Warto również wspomnieć o tym, jakie działania obejmuje audyt SEO. Otóż zalicza się do niego:

  • przejrzenie wszystkich elementów danej strony, które z punktu widzenia SEO mogą mieć nie małe znaczenie i wpływać na widoczność witryny w sieci.
  • poddanie analizie i ocenie optymalizacji, które zostały zastosowane w witrynie, a także dostosowanie elementów SEO.
  • konkretne wskazanie słabych i mocnych stron danej witryny internetowej.
  • instruowanie i wskazanie możliwości odnośnie tego, w jaki sposób można poprawić optymalizacje danego elementu na stronie.
  • wykrywanie problemów, które pojawiały się w witrynie.

Warto pamiętać, ze posiadanie odpowiednio zoptymalizowanej strony, która jest przyjazna nie tylko dla użytkowników, ale również dla wyszukiwarki, jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w sieci. Niemniej jednak audyt SEO nie rozwiąże problemów z witryną, a raczej wskaże na te elementy, które wymagają ulepszeń i pomoże poznać silne i słabe strony danej witryny. Należy go więc traktować jako swoistą listę zadań, po których wykonaniu, strona internetowa stanie się jeszcze bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania, a w efekcie będzie generowała większy ruch.

Czym jest optymalizacja SEO?

Wspomniane już zostało, że optymalizacja SEO jest kluczowa do tego, by poprawić widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednak czym ta optymalizacja dokładnie jest? Otóż śmiało można powiedzieć, że jest to nic innego jak pewna strategia marketingowa, która ma doprowadzić do tego, że witryna stanie się bardziej widoczna dla wyszukiwarek, a tym samym przyciągnie do siebie więcej klientów. Warto w tym momencie podkreślić, że optymalizację SEO można podzielić na dwa rodzaje, które wynikają przede wszystkim z obszaru działania. Wyróżniamy:

  • optymalizację SEO on-site- są to wszystkie działania, które wykonywane są bezpośrednio na danej stronie internetowej i mają poprawić jej jakość, a także zwiększyć widoczność dla wyszukiwarek.
  • optymalizację SEO off-site- to z kolei wszystkie czynniki, które są odpowiedzialne za pozycjonowanie całego serwisu jednak poza obrębem strony.

Ile kosztuje SEO?

Chyba nie trudno się domyślić, że działania z zakresu SEO zawsze muszą być prowadzone przez ekspertów w tym zakresie. Niezbędna jest nie tylko odpowiednia wiedza, ale również i narzędzia. Optymalizacja witryn jest procesem dość czasochłonnym, a także skomplikowanym. Zwykle specjaliści od SEO pobierają wynagrodzenie za każdą przepracowaną godzinę. Choć wiele agencji SEO, a także specjalistów-freelancerów ustala swoje cenniki indywidualnie, to warto wiedzieć, że godzina pracy pozycjonera zwykle kosztuje około 100 złotych.

W zależności jednak od działań, które będą niezbędne do przeprowadzenia w witrynie i stopnia ich zaawansowania, SEO może kosztować nawet do 4 tysięcy złotych. Niemniej jednak jest to inwestycja, która z pewnością zwróci się w perspektywie czasu, gdy witryna będzie o wiele lepiej widoczna i będzie generować większy ruch, wówczas będzie również generowała o wiele większe zyski.