Optymalizacja kosztów w e-commerce: jak zmniejszyć koszty operacyjne?

W erze cyfrowej codzienności klienci chętnie robią zakupy w sieci, ponieważ jest taniej. Niestety rosnące koszty w każdej dziedzinie życia utrudniają właścicielom biznesów branży e-commerce zwiększanie zysków przy jednoczesnym utrzymaniu konkurencyjnych cen. Duże zasoby pochłaniają koszty operacyjne. Jak można je zmniejszyć? Sprawdź!

Jakie są koszty w e-commerce?

W branży e-commerce niektórzy mylą wydatki operacyjne z kosztami ogólnymi, a to nie jest to samo. Koszty operacyjne to wszystkie wydatki, które pomagają zarządzać codzienną działalnością twojego biznesu. W przypadku sklepu internetowego obejmują one zakupienie towaru lub jego produkcję, opakowanie, wysyłkę, marketing, magazynowanie i inne powiązane z tym koszty. Z drugiej strony masz koszty ogólne, czyli też spory wydatek, który ponosisz, niezależnie od tego, czy coś produkujesz, czy sprzedajesz. W przypadku sklepu internetowego mogą to być ubezpieczenia, oprogramowanie, opłaty za hosting, pensje pracowników, podatki itd.

Ponoszenie kosztów jest nieodłączną częścią każdego biznesu, także internetowego. Przestrzeń e-commerce umożliwia dotarcie do większej liczby klientów niezależnie od lokalizacji. Może to prowadzić do wyższych zysków, ponieważ baza klientów nie ogranicza się do twojego miasta. Warto jednak rozważyć optymalizację kosztów operacyjnych, które wygenerują większy dochód.

Jak zmniejszyć koszty operacyjne?

Ponoszone koszty operacyjne mogą powoli zmniejszać zyski. Dlatego warto rozważyć kilka wskazówek, które pomogą ci konsekwentnie obniżyć koszty operacyjne firmy e-commerce. O co możesz zadbać, aby je zmniejszyć?

  • Zatrudnij wirtualnych asystentów. Bez wątpienia są doskonałym sposobem na obniżenie kosztów operacyjnych prowadzenia firmy. Pracownicy zdalni mogą się zająć niektórymi zadaniami administracyjnymi, prowadzeniem social mediów, telefoniczną i mailową obsługą klienta itd. Kosztują znacznie mniej niż pracownicy etatowi, możesz delegować im zadania, a jeśli sprzedaż ma zasięg międzynarodowy, zatrudniać ich do pracy w różnych strefach czasowych.
  • Optymalizuj zarządzanie łańcuchem dostaw i procesem dystrybucji. Oznacza to uwzględnienie wykorzystania różnych środków zarządzania łańcuchem dostaw, takich jak zarządzanie zapasami i zintegrowane metody doręczeń, które są dostosowane do specyfiki produktu i potrzeb klientów.
  • Nadzoruj stany magazynowe. Regularne inwentaryzacje pomagają obniżyć koszty operacyjne firmy. Liczenie zapasów pozwala określić, które produkty mogą być np. oferowane klientom z rabatem, bo w magazynie jest ich nadmiar.

O kwestie logistyczne możesz zadbać z zewnętrznym, zaufanym partnerem takim jak OEX Business. Skorzystanie z usług firm, które przejmują za ciebie wszelkie zadania logistyczne oraz kwestie związane z obsługą klienta końcowego, pozwala zmniejszyć koszty operacyjne. Dzięki temu ty czerpiesz większe zyski, bo nie wydajesz pieniędzy np. na zatrudnianie odpowiedniego personelu do wysyłki produktów lub utrzymanie przestrzeni magazynowej. O każdy ten aspekt zadba zewnętrzny operator logistyczny.