Jak pracownik otwiera drzwi cyberprzestępcom?

Na próby wyłudzenia danych jesteśmy narażeni praktycznie każdego dnia. Sposoby na zaległości w opłatach, czy fałszywe powiadomienia o dopłacie do przesyłki kurierskiej nikogo już nie powinny dziwić. Mimo, że o phishingu jest coraz głośniej, to liczba jego przypadków wcale nie spada. Jest wręcz odwrotnie, a metody przestępców stają się coraz bardziej wyrachowane. Być może właśnie dzięki wykorzystaniu ludzkich emocji cyberprzestępcy wciąż nas zaskakują, a ich ofiarami regularnie pada biznes i pracownicy. Jeśli firmy nie wdrożą działań obronnych, będą tracić nie tylko dane, ale pieniądze i reputacje – ostrzegają eksperci z Holm Security.
To prawdziwa historia z lokalnego podwórka. Choć słowo podwórko jest tylko obrazowe, bo dotyczy jednego z polskich biznesów, którego pracownicy stali się ofiarami pozorowanego ataku cybernetycznego i narazili nie tylko siebie, ale również firmę na ogromne straty. Ilu z nich dało się podejść? 100%. Tak, wszyscy pracownicy dali się nabrać. Ale zacznijmy od początku.
Cenne nagrody
Jest połowa 2022 roku. Wielkimi krokami zbliża się piłkarski mundial w Katarze, o którym mówi cały świat. Napędzona karuzela futbolowego oczekiwania napędza również cyberprzestępców, którzy od dawna, każde sportowe święto traktują jako okazję do zdobycia cennych danych i pieniędzy. A tych w piłce nożnej nie brakuje, szczególnie jeśli mówimy o kraju – gospodarzu Mistrzostw Świata – Katarze, do którego na wyjazd mogli sobie pozwolić tylko nieliczni. Tam gdzie pieniądze i uwaga wszystkich kibiców, tam również sponsorzy oferujący jak zawsze liczne konkursy i nagrody- również te najcenniejsze, czyli bilety na mundial. Takie atrakcyjne komunikaty pojawiły się w internecie także pracownikom jednej z polskich firm. Wystarczyło wypełnić formularz odpowiednimi danymi, by zyskać szansę na wygranie piłkarskich biletów.
By zwiększyć własne szansę, niektórzy z pracowników wypełniali formularz na służbowym sprzęcie podczas pracy wielokrotnie. Wszyscy z nich podawali dane, dzięki którym internetowi przestępcy mogliby zaszkodzić im, ich rodzinom, ale przede wszystkim wykorzystać je do ataku na pracodawcę, który w konsekwencji straciłby zasoby, renomę, pieniądze, a w najgorszym wypadku mógłby po prostu upaść – tłumaczy Patryk Ćwięczek, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa Holm Security.
Emocje rządzą
Nikt z pracowników nie wygrał jednak biletów na mundial, ani nagród pocieszenia, ponieważ nie było żadnego konkursu. Nie było również prawdziwego ataku, a jedynie symulacja przeprowadzona na zlecenie pracodawcy, który chciał sprawdzić jak zachowają się pracownicy w podobnej sytuacji. Symulacja nie miała na celu nikogo napiętnować, ale zweryfikować, na ile zabezpieczenia techniczne biznesu mają uzupełnienie w czynniku ludzkim, który według ekspertów jest najsłabszym ogniwem w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Nawet jeśli firma będzie korzystała z najnowszych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa cyfrowego, to nie może zapominać o tym, że to pracownicy są bardzo często furtką dla internetowych przestępców, którzy dzięki podstępowi nie mają problemów z otwarciem wirtualnych drzwi do firmy oraz jej zasobów. Cyberprzestępcy stosują wyrachowane metody socjotechniczne i wykorzystują ludzkie emocje, by uśpić ich czujność. Dlatego jednym z elementów bezpieczeństwa wszystkich organizacji powinna być systematyczna edukacja pracowników, ale również regularna weryfikacja tej wiedzy właśnie poprzez symulowanie różnych scenariuszy ataków. Nie od dziś wiadomo, że praktyka czyni mistrza – dodaje Patryk Ćwięczek z Holm Security.
Trening świadomości w 4 krokach
Uzbrojeni w wiedzę pracownicy mogą być najlepszą tarczą przed cyberzagrożeniami i technikami stosowanymi przez internetowych przestępców. Dane za ubiegły rok są jeszcze zbierane, ale wg informacji CERT Polska liczba ataków phishingowych w 2021 roku zwiększyła się o 196%. To pokazuje skalę problemu. Pomimo, że w dzisiejszych czasach ataki socjotechniczne stają się coraz trudniejsze do rozpoznania (z badania dla BIK wynika, że 80% Polaków nie potrafi ocenić, czy odwiedzana przez nich strona jest bezpieczna*) wielu z nich można uniknąć dzięki wzmacnianiu odpowiednich nawyków i ich testowaniu.
- Zastanów się w jaki sposób ktoś może zaatakować Twoją organizację i upewnij się, że zespół zna procedury bezpieczeństwa IT.
- Zachęcaj pracowników do kwestionowania nietypowych i podejrzanych próśb, nawet jeśli pochodzą od innych pracowników firmy.
- Edukuj pracowników, aby wiedzieli, jakie taktyki stosują cyberprzestępcy do wyłudzania danych.
- Przeprowadzaj symulacje przypominające ataki phishingowe, by stale zwiększać bezpieczeństwo pracowników oraz firmy.
Źródło:
* https://media.bik.pl/informacje-prasowe/722177/dwie-trzecie-polakow-nie-korzysta-ani-nigdy-nie-korzystalo-z-uslug-prewencyjnych-przed-wyludzeniem-kredytu-na-wypadek-kradziezy-ich-danych