Fotografia produktowa, inaczej packshot – na czym polega?

Chcesz skutecznie sprzedawać produkty w internecie? Jeśli tak, musisz pamiętać o złotej zasadzie e-commerce: Twoi klienci kupują w pierwszej kolejności oczami. Dlatego upewnij się, że każda Twoja oferta jest wzbogacona o dobre zdjęcia. Najlepiej wykorzystać packshoty. Co to jest? Wyjaśniamy.

Packshot – co to jest?

Mówiąc dosłownie, „packshot” to zdjęcie opakowania produktu. Jednak to pojęcie jest nieco szersze. Chodzi o zdjęcie towaru, które przedstawia go tak, jakby wyglądał on na regale w sklepie. Ma ono pomóc potencjalnemu klientowi jak najlepiej wyobrazić sobie to, co kupuje.

Czym wyróżniają się zdjęcia packshot?

Zdjęcia packshot to coś innego niż fotografie wykonane smartfonem, na szybko i bez przemyślenia. Dlaczego? Bo te obrazy muszą wywrzeć naprawdę dobre wrażenie na kliencie i utwierdzić go w przekonaniu, że kupuje u wiarygodnego, profesjonalnego sprzedawcy.

Z tych powodów zdjęcia packshot powinny się wyróżniać:

  • bardzo wysoką jakością wykonania – nie mogą się „rozmazywać” ani w inny sposób tracić ostrości;
  • równomiernym doświetleniem – tak, aby klient mógł zobaczyć produkt „w pełnej krasie”;
  • jasnym, zazwyczaj białym tłem – pozwala ono dostrzec każdy detal.

Jak wykonać zdjęcia packshot?

Chcesz wystawić produkty na Allegro i zależy Ci na uzupełnienie oferty o zdjęcia packshot? Możesz je pozyskać na kilka sposobów. Oto, jakie masz opcje.

Wykonanie packshotów na własną rękę

Jeśli znasz się nieco na fotografii, możesz spróbować wykonać packshoty samodzielnie. Pamiętaj jednak, że nie wystarczy Ci do tego np. sam smartfon. Potrzebne będą:

  • namiot bezcieniowy, w którym umieścisz detale wymagające sfotografowania,
  • ewentualne dodatkowe oświetlenie, jeśli nie zapewni go namiot,
  • statyw na aparat, smartfona.

Uwaga! Smartfona wykorzystaj do zrobienia packshotów, tylko jeśli dysponujesz modelem urządzenia z naprawdę dobrym aparatem. Inaczej fotografia nie będzie miała potrzebnej jakości.

Zlecenie wykonania packshotów profesjonaliście

Czujesz, że samodzielne podjęcie się stworzenia packshotów nie jest dobrym pomysłem? Możesz zamówić takie fotografie produktowe u specjalisty. Chociaż będzie się to wiązać z kosztem, to wykonanie zdjęć to najczęściej jednorazowy wydatek, który stanowi długofalową inwestycję. Pamiętaj przy tym, aby fotograf przekazał Ci pełnię praw autorskich do wykonanych zdjęć. Tylko wówczas możesz je swobodnie wykorzystać w takim wymiarze, w jakim będą Ci potrzebne.

Pozyskanie zdjęć packshot od producenta

Sprzedajesz towary, które są powszechnie dostępne na rynku? Jeśli tak, nie musisz samodzielnie wykonywać zdjęć typu packshot. Zazwyczaj będziesz mieć możliwość uzyskania ich od producenta. Materiały dla dystrybutorów udostępnia bardzo wiele marek. Warto się nimi zainteresować, a jednocześnie upewnić się, jakie są warunki korzystania z dostarczonych fotografii.

Packshoty – co to zmienia w sposobie odbiorze oferty?

Jak packshoty mogą wpłynąć na Twoją sprzedaż? W bardzo dużym stopniu! Dobrze wykonane zdjęcia produktowe staną się najlepszą wizytówką oferowanych towarów. Dzięki nim klient:

  • łatwiej zwizualizuje sobie towar, który opisujesz słowami,
  • przekona się o atrakcyjności produktu,
  • nie będzie rozczarowany, kiedy artykuł dotrze do jego rąk.

W efekcie możesz się spodziewać zarówno wzrostu konwersji, jak również redukcji zwrotów zamówień. Oba te elementy są ważne, jeśli chcesz skutecznie prowadzić sprzedaż w internecie.

Jeden packshot – czy to wystarcza?

Jeżeli przygotowujesz ofertę sprzedażową, np. na Allegro, warto uzupełnić ją o całą serię packshotów. Tak, aby klient mógł zobaczyć zamawiany towar pod kilkoma kątami. Pomyśl również o wzbogaceniu graficznym kilku zdjęć ofertowych. Możesz do nich np. dodać tekst – opisując w nim poszczególne atuty produktu lub jego dodatkowe cechy. Pamiętaj jednak, że takie informacje nie powinny się pojawić na „zdjęciu głównym” – a więc tym, które trafi do miniaturki oferty na liście wyszukiwań. Ta fotografia powinna być jak najbardziej przejrzysta, a zarazem atrakcyjna wizualnie. Wtedy zadziała na potencjalnego klienta jak magnes.