Drukowanie książek: jak wybrać drukarnię?

W procesie self publishingu bardzo ważną rolę odgrywa drukarnia. Najczęściej to współpraca z tym podmiotem stanowi największe wyzwanie. Nic w tym dziwnego. Koszt druku jest najpoważniejszym kosztem, z którym musi liczyć się autor. W tym artykule sprawdzamy, jak wybrać drukarnię.

Cena jednostkowa książki

Druk książki to największy wydatek, z którym musi się liczyć każdy autor samodzielnie wydający swoją pozycję. Wstępne rozeznanie warto zrobić jeszcze przed napisaniem pierwszego zdania, aby określić czy posiada się wystarczający budżet do wydrukowania całego nakładu.

Należy przy tym mieć świadomość, że cena jednostkowa książki nie jest jedynym czynnikiem, który warto brać pod uwagę. Zbyt niska cena powinna być alarmująca, ponieważ może oznaczać, że drukarnia korzysta ze starego sprzętu o niskiej jakości.

Dodatkowo musisz wiedzieć, że na cenę książki wpływa kilka parametrów – od typu papieru aż po rodzaj okładki. Rozbieżności między najtańszą ofertą a najdroższą będą naprawdę duże, jednak przejrzenie takiej oferty pozwoli Ci ocenić, na jaki produkt chcesz się zdecydować.

Kompleksowość usługi

Czy drukarnia zajmuje się tylko drukiem książek? Niekoniecznie. Coraz więcej miejsc tego typu oferuje także możliwość współpracy z grafikiem, wysyłkę książek, a nawet kompleksową opiekę nad realizacją zamówień – przyjmowanie zamówień, wysyłka, obsługa reklamacji. 

Warto więc dokładnie określić, jaki zakres Cię interesuje i pod tym kątem dobierać drukarnie do współpracy.

Dostosuj parametry książki

Wybierając drukarnie warto dłużej pochylić się przy parametrach samej książki. Generalnie przyjmuje się, że im więcej możliwości oferuje drukarnia tym lepiej. Oznacza to bowiem, że dany zakład dysponuje dobrym sprzętem poligraficznym, przez co jest w stanie zaoferować więcej możliwości.

Najlepiej jeśli poprosisz pracowników drukarnii o przygotowanie dokładnego zestawienia możliwości, które oferuje dana firma. Możesz również poprosić o próbki lub przykładowe realizacje, aby zobaczyć, jak są one wykonane i jaka jest ich jakość.

Często kilkanaście sekund oglądania fizycznej wersji produktu daje więcej niż godzinne studiowanie katalogów reklamowych. Warto więc wybrać się do siedziby firmy i sprawdzić ich produkty na miejscu.

Postaw na doświadczenie

Z punktu widzenia autora, drukowanie książek jest bardzo złożonym procesem. Pod uwagę należy brać bardzo wiele zmiennych, które dla osoby niemającej wcześniej styczności z poligrafią mogą okazać się bardzo wymagające.

Warto więc postawić na drukarnię z dużym doświadczeniem. Najlepiej jeśli dana firma zdobywała doświadczenie przy współpracy z innymi autorami książek. Poproś więc o referencje i listę klientów, którzy skorzystali z usług danej drukarni. 

Podsumowanie

Wybór odpowiedniej drukarnii nie jest zadaniem prostym. Wymaga to poświęcenia sporo czasu na sprawdzenie wielu opcji i dokładne porównanie ofert kilku firm. Należy jednak ten czas poświęcić, ponieważ przez współpracę ze złą drukarnią można całkowicie zrazić się do wydruku książek.