Dlaczego UX jest tak ważny przy projektowaniu stron?

Podczas projektowania stron internetowych jeszcze do niedawna największy nacisk był kładziony na kwestie estetyki i wyglądu. Dziś wciąż jest to ważne, ale głównym celem stało się coś zupełnie innego. Podczas tworzenia stron zabiegamy teraz o skierowanie uwagi użytkownika na konkretne miejsca. Dzięki projektowaniu UX możemy w dość sprawny sposób nakłonić użytkownika do pewnych zachowań, co przynosi świetne efekty, także jeśli chodzi o sprzedaż.

Projektowanie UX – stwórz stronę, która jest przyjazna użytkownikom

UX (user experience) od kilku lat stało się jednym z kluczowych aspektów tworzenia stron. Projektowanie UX oznacza przygotowanie warstwy wizualnej w taki sposób, aby użytkownik dobrze czuł się na stronie, wiedział gdzie znaleźć istotne funkcje i informacje. Dodatkowo dzięki przemyślanemu projektowi możemy w pewnym stopniu sterować zachowaniem użytkownika. Sprawimy, że sam przejdzie na odpowiednią podstronę i wykona inne, kluczowe dla administratora storny akcje.

W jaki sposób projektowanie UX wpływa na zachowanie osób wchodzących na stronę? Istnieje sporo elementów, które mają na to wpływ. Projektant UX używa odpowiednich czcionek, kolorów, a także rozmieszczenia elementów w ramach strony. Badania UX pozwalają określić, na które miejsca użytkownicy zwracają największą uwagę, a które strefy są przez nich zwykle pomijane.

Skuteczność badań UX

Wiele pomysłów UX designera można łatwo zweryfikować. Nie zawsze jest to jednak tanie i szybkie. Często warto natomiast wykonywać badania, które wskażą najbardziej skuteczne projekty strony. W zależności od oczekiwań możemy sprawdzić, jak rozmieszczenie przycisków na stronie wpływa na sprzedaż lub która wersja wyglądu strony przynosi najlepsze efekty. Dzięki regularnym badaniom można przenieść projektowanie UX do zupełnie innego wymiaru. Wyniki pozwolą określić sposób tworzenia kolejnych stron i – najczęściej – koszt przeprowadzenia badań się zwraca z nawiązką.

Jak przeprowadzić badania UX-owe? Istnieje kilka z nich. Jednym ze sposobów badania skuteczności danej strony są tak zwane testy A/B. Dla pewnej części ruchu na stronie prezentujemy zmieniony wygląd (czasem tylko poszczególne elementy lub zmiana dotyczy rozmieszczenia obiektów na stronie). Po pewnym czasie możemy porównać efekty – czy badana grupa zachowywała się w oczekiwany sposób, zapewniła większą sprzedaż, itp.

Jak powinno przebiegać dostosowanie strony internetowej do poprawnego UX?

Przede wszystkim warto zacząć od wykonania dokładnego audytu. Specjaliści UX będą w stanie na jego podstawie określić, które obszary wymagają mniejszej lub większej zmiany. Wtedy warto przejść do samego projektu, który pozwoli osiągnąć lepsze efekty, najczęściej monetyzację ruchu na stronie.

Warto oczywiście każdorazowo opierać się na oczekiwaniach samego właściciela strony. Strona może nie wyglądać dobrze, jeżeli UX stanie się jedynym  czynnikiem wpływającym na jej design. Po wprowadzeniu zmian dobrze jest przeprowadzić badania UX, choćby zbadać heat-mapę (sprawdzić gdzie userzy najczęściej klikają).