Czym jest sztancowanie i jak zaprojektować wykrojnik?

Sztancowanie etykiet polega na wykrawaniu konkretnych kształtów w papierze lub innych materiałach oraz tworzeniu otworów. Dzięki metodzie sztancowania możliwe jest zaprojektowanie bardzo skomplikowanych wzorów etykiet, które będą pasowały do różnego typu produktów.
Czym jest sztancowanie
Sztancowanie to technika introligatorska, która polega na nadawania konkretnych kształtów różnym materiałom. Warto wiedzieć, że w przypadku prostych elementów np. formy prostokąta lub kwadratu, wystarczy drukarska gilotyna, natomiast jeśli klientowi zależy na dużo bardziej skomplikowanym kształcie, konieczne jest wprowadzenie sztancowania. Technika ta wykorzystywana jest m.in. do produkcji teczek, kalendarzy, kart rabatowych, etykiet, zawieszek na klamki, a także różnych materiałów reklamowych. Należy zaznaczyć, że istnieją dwie główne metody sztancowania: płaska i rotacyjna. Druga z nich uznawana jest za dużo bardziej efektywną. Wykrawanie można dodatkowo połączyć z innymi metodami introligatorskimi np. perforowaniem oraz bigowaniem, czyli zgniataniem materiału.
Więcej na temat procesu sztancowania można znaleźć na stronie: https://unilogo-drukarnia.pl/ile-kosztuje-wykrojnik-etykiet-na-czym-polega-sztancowanie
Jak zaprojektować wykrojnik?
Wykrojnik definiowany jest jako narzędzie introligatorskie, które pozwala na wycinanie konkretnych kształtów. Każdy wykrojnik jest wyposażony w nóż z wyprofilowanym ostrzem. Niektórzy właściciele przedsiębiorstw zastanawiają się nad tym, czy druk etykiety zawsze wiąże się z koniecznością zaprojektowania i zakupu wykrojnika. Jeśli pożądane jest uzyskanie wyjątkowego, nietypowego kształtu, konieczne jest zaprojektowanie i zakup wykrojnika, co wiąże się z wydatkiem rzędu 600 do 800 złotych. Takie zamówienie realizowane jest w przeciągu jednego dnia roboczego, a druk materiałów firmowych można rozpocząć niemal od razu. Branża drukarska rozwija się dynamicznie i cały czas podąża za nowymi pomysłami projektantów, dlatego każdego dnia powstają zupełnie nowe projekty wykrojników. Dzięki temu klienci mają coraz większy wybór i mogą lepiej dopasować wybrany materiał do produktu. Warto wiedzieć, że poza swoją podstawową funkcją, a więc sztancowaniem, wykrojnik może także przygniatać lub perforować dany materiał. W ten sposób możliwe jest stworzenie jeszcze ciekawszego kształtu. Należy pamiętać o tym, że z marketingowego punktu widzenia zaprojektowanie wykrojnika od podstaw, a także cały proces sztancowania, są polecane klientom – dzięki temu możliwe jest stworzenie etykiety wyjątkowej, idealnie dopasowanej do produktu i prezentującej się wizualnie. Firma może także stać się w ten sposób bardziej konkurencyjna i zauważalna na rynku.
wróć na stronę główną