Algorytmy Google, indeksowanie, crawl budget, czyli pozycjonowanie od kuchni

Pozycjonowanie strony www lub sklepu e-commerce odgrywa coraz ważniejszą rolę w realizacji celów biznesowych firm o różnej specyfice działania. Zanim jednak dana podstrona będzie wyświetlać się na istotne dla nas słowa kluczowe, musi zostać nie tylko w odpowiedni sposób zoptymalizowana, ale też zaindeksowana. Jak to wszystko przebiega? Jak działają algorytmy Google? Czym jest crawl budget? O tym poniżej.
Jak działają roboty Google?
Aby zrozumieć, na czym dokładnie polega pozycjonowanie i dlaczego prowadzenie regularnych działań w obrębie strony www i poza nią jest tak ważne, warto zgłębić wiedzę na temat działania robotów Google.
Roboty Google przemierzają internet i skanują strony www. Gromadzą informacje na temat witryny: architektury, treści, prędkości ładowania, kodu, grafiki, linków itp. Wspomniane zasoby są pobierane i zapisywane na dyskach twardych Google. Ów proces to crawlowanie. Aby sprawdzić, czy nasza strona była odwiedzana przez robota wyszukiwarki, należy w adres przeglądarki wpisać następującą komendę: cache:[nazwa-domeny], przykładowo dla https://1stplace.pl/pozycjonowanie/ będzie to cache:1stplace.pl/pozycjonowanie.
Kolejny etap to indeksowanie. Pobrane elementy są analizowane i umieszczane w indeksach. Jeśli strona nie jest napisana w języku HTML, tylko języku Javascript, konieczne jest renderowanie.
Końcowy etap, czyli ten, który dla Ciebie, jako właściciela strony, a także dla specjalistów, którzy zajmują się jej pozycjonowaniem, jest bardzo istotny, to rankowanie. Rankowanie to ustalanie kolejności wyświetlania podstron w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Oczywiście, im nasza strona znajdzie się wyżej w rankingu, tym większa szansa na to, że użytkownik ją odwiedzi i dokona konwersji. Miejsce w TOP10 to także większy autorytet, pozycja eksperta, zaufanie użytkowników.
Crawl budget – czym jest?
Jak często roboty Google odwiedzają naszą stronę? Czy gdy stworzymy nową podstronę, od razu będzie ona widoczna dla użytkowników? Czy mamy wpływ na to, jak często roboty zaglądają na naszą witrynę?
Tutaj należy zaznajomić się z pojęciem, które pojawiło się w nagłówku, mowa o crawl budget.
Jest to częstotliwość, z jaką roboty Google odwiedzają naszą witrynę. Mamy tutaj pewne pole do manewru.
- Roboty Google lubią strony, na których znajduje się aktualny content, na których regularnie rozbudowywane są treści.
- Ważna jest także wydajność serwera. Strony znajdujące się na kiepskich serwerach odwiedzane są rzadziej.
- Znaczenie ma także linkowanie wewnętrzne. Dzięki odnośnikom wewnętrznym, roboty szybciej trafią na nową podstronę, zrozumieją, że dany adres URL jest dla nas istotny.
- Ważne jest także linkowanie zewnętrzne. Linki ze źródeł zewnętrznych są jak głosy polecające naszą stronę.
Algorytmy Google
Ranking stron w bezpłatnych wynikach wyszukiwania ustalany jest przez algorytmy. Wśród najistotniejszych algorytmów, o których warto mieć przynajmniej podstawową wiedzę, znajdują się:
Koliber
Koliber to algorytm koncentrujący się na intencji użytkowników, rozumiejący zapytanie w szerszym kontekście. Celem jest tutaj wyświetlanie wyników jak najlepiej dopasowanych do intencji szukającego.
Panda
Analizuje jakość zamieszczanych na stronie www treści. Promuje witryny, na których znajduje się wartościowy, unikalny kontent. Na koniec rankingu spadają natomiast witryny ze słabym contentem.
Pingwin
Algorytm Pingwin skupia się na linkach zewnętrznych. Weryfikacji poddawana jest nie tylko liczba linków, ale przede wszystkim ich jakość. Doceniane są witryny, do których prowadzą linki z portali zewnętrznych z dużym autorytetem, ze stron powiązanych tematycznie.
To rzecz jasna nie wszystkie algorytmy Google, pozostałe to między innymi: Opos, Bert, RankBrain, Mobile First Indexing.
Nie tylko roboty, ale także użytkownicy
Przez cały proces pozycjonowania musimy pamiętać o użytkowniku. Bardzo ważne jest to, by klienci bez problemów poruszali się w obrębie naszej strony www, by mogli sprawnie znaleźć interesujące ich produkty i informacje.
Kolejne elementy strony, ważne dla użytkowników, a jednocześnie czynniki rankingowe to: szybkość ładowania strony, certyfikat SSL, hierarchia nagłówków, atrybuty ALT, przyjazne adresy URL.
1stplace.pl ‒ e-marketing dla Ciebie
Pozycjonowanie witryny wymaga odpowiedniej strategii, regularnie prowadzonych prac i analizy efektów. Warto więc zdać się na specjalistów. 1stplace.pl to agencja marketingu internetowego, która od lat zajmuje się zwiększaniem widoczności w sieci stron internetowych i sklepów e-commerce. To nie koniec, agencja oferuje także budowę stron i sklepów internetowych oraz kampanie Google & Facebook Ads. Zespół przygotuje strategię, zadba o wdrożenie działań oraz analizę ich efektów.
Zadbaj z 1stplace.pl o rozwój swojego biznesu i ciesz się z większych zysków.